کد مطلب:231600 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:319

دعاهای متفرقه
61- بزنطی گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: امام سجاد سلام الله علیه هنگامی كه با خداوند مناجات می كرد، می گفت: «اللهم انما قویت علی معاصیك بنعمك».



[ صفحه 590]



62- اسماعیل بن همام گوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود: اگر بنده ای در نهان دعا كند، بهتر از این است كه هفتاد بار به طور آشكار و علنی دعا كند.

63- داود بن سلیمان فراء از حضرت رضا (ع) از پدرانش از علی (ع) روایت می كند كه حضرت رسول (ص) فرمود:

موسی بن عمران علیه السلام گفت: بارخدایا آیا تو دور هستی كه فریاد بزنم، و یا نزدیك می باشی كه مناجات نمایم؟ خداوند فرمود: من هم نشین كسانی هستم كه در یاد من باشند.

موسی عرض كرد: خداوندا من گاهی در حالی قرار دارم كه بزرگی تو مرا منع می كند كه با تو سخن گویم.

فرمود ای موسی در هر حال با من سخن بگو و در یاد من باش.

64- حسن بن علی بن فضال گوید حضرت رضا علیه السلام را در هنگامی كه می خواست قبر حضرت رسول صلی الله علیه و آله را وداع كند و برای عمره به طرف مكه حركت نماید مشاهده كردم، امام رضا از طرف بالاسری مبارك حضرت رسول وارد روضه مطهره شد، پس از اینكه سلام كرد و خود را به قبر چسبانید، برگشت و در كنار آن به نماز پرداخت، بار دیگر برخواست و شانه چپ خود را به قبر چسبانید و در نزدیك سر مبارك شش ركعت و یا هشت ركعت نماز گذارد.

در ركوع و سجود سه بار و یا بیشتر تسبیح گفت، و سپس نماز خود را پایان داد و به سجده رفت و سجده را طول داد، به اندازه ای كه از عرقش زمین تر شد، یكی از اصحابش كه در خدمت آن جناب بود می گفت وی صورتش را بر زمین مسجد گذاشته بود.



[ صفحه 591]



65- معمر بن خلاد گوید از حضرت رضا (ع) شنیدم می فرمود: سزاوار است كه مردم بعد از نماز صبح پنجاه آیه از قرآن مجید را تلاوت كنند.

66- حضرت رضا علیه السلام به اصحاب خود می فرمود از سلاح پیامبران استفاده كنید، گفته شد سلاح پیامبران چیست؟

فرمود دعا.

67- امام رضا علیه السلام فرمود هرگاه خواستید به دشمنان خود نفرین كنید بگوئید:

«اللهم اطرقه بلیة لا اخت لها، و أبح حریمة، یا من یكفی من كل شی ء و لا یكفی منه شی ء، صل علی محمد و آل محمد، واكفنی مئونته بلا مئونة».

67- حضرت رضا (ع) فرمود هرگاه از مردی ترسیدی بگو:

«حسبی الله لا اله الا هو علیه توكلت و هو رب العرش العظیم، امتنع بحول الله و قوته من حولهم و قوتهم و امتنع برب الفلق من شر ما خلق ما شاء الله لا قوة الا بالله».

69- امام رضا (ع) فرمود مردی خدمت حضرت صادق علیه السلام رفت و از فقر و تنگدستی شكایت نمود امام صادق سلام الله علیه فرمود هرگاه صدای اذان شنیدی اذان بگو.

70- حضرت رضا علیه السلام فرمود هرگاه یكی از شما مریض شد، اجازه دهید مردم از وی عیادت كنند زیرا در اثر دعای مستجاب یكی از آنها خداوند او را شفا می دهد.

71- و نیز آن حضرت فرمود: یكی از كنیزان من مریض شد، در خواب كسی



[ صفحه 592]



به من گفت: به آن كنیز بگوئید بگوید:

«یا رباه، یا سیداه، صل علی محمد و أهل بیته و اكشف عنی ما أجد» زیرا یكی از اشخاص با خواندن این دعا از آتش نجات پیدا كرد.



[ صفحه 593]